mei 1, 2017

Motivatie

Waarom U-Talent?

Ik heb heel mijn leven lang al van bèta gerelateerde dingen gehouden en ik ben er veel mee bezig geweest. Op deze pagina staat wat voor dingen dit allemaal zijn.

Basisschool
Van jongs af aan ben ik al erg geïnteresseerd geweest in veel bèta gerelateerde onderwerpen. Elk jaar hield ik mijn spreekbeurt over onderwerpen zoals aardbevingen, vulkanen en ons zonnestelsel. Alles ging me erg makkelijk af, vooral rekenen vond ik vroeg al makkelijk, waardoor ik toen ik wat ouder was al verrijkende opdrachten deed, zoals een project over fractals in groep 6.

Schaken
Aan het begin van groep 5, toen ik 7 was, heb ik leren schaken, wat ik erg leuk vond. Elke week schaakten we op school een uur, maar dit vond ik niet genoeg, dus ben ik met een vriend op een schaakclub gegaan. SchakenDit was een kleine club en naar mate we beter werden werd hij te klein, dus zijn we naar een andere club gegaan, genaamd Moira Domtoren, hier heb ik nog beter leren schaken. Toen ik beter werd in schaken kreeg ik er ook meer plezier in, als iemand aan me vroeg wat ik later wilde worden was het antwoord: “Grootmeester in schaken”. Uiteindelijk hebben we met ons team in de jeugd E categorie het Nederlands kampioenschap gewonnen en daarna heb ik meegedaan aan het Nederlands kampioenschap jeugd E in 2011, ik heb niet gewonnen, maar het meedoen vond ik al een grote prestatie. Schaken is een denksport, je moet goed logisch na kunnen denken en stappen vooruit kunnen denken. Verder moet je net zoals met alle andere sporten heel veel oefenen om goed te worden. Je kunt een schaakpartij zien als een wiskundig probleem die je moet oplossen, waarbij je tegenstanders zetten elk een bepaalde kans hebben om voor te komen, zo kun je gebaseerd op de verwachte zetten bedenken wat het beste voor jou is om te doen. Helaas ben ik in 2012 gestopt met schaken, om andere dingen te gaan doen. Dit vind ik nu nog jammer, want ik had erg ver in de schaakwereld kunnen komen.

Klimmen
KlimmenAan het eind van mijn korte schaakcarriere ben ik begonnen met klimmen, op vakantie deden we dit al vaak door een kennis en doordat mijn zus het als sport ging beoefenen ben ik er ook mee begonnen. Klimmen is een fysieke sport, maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken moet je ook veel je hersenen gebruiken om te klimmen. Het is namelijk nog niet altijd zo logisch hoe je naar boven komt, je moet er dus goed over nadenken, alsof het een soort wiskundig probleem is. Daarom kijk je voordat je gaat klimmen goed naar de route, dat heet inlezen.

Programmeren
Omdat ik mijn oom en nog meer mensen erover heb horen praten, raakte ik op de middelbare school geïnteresseerd in programmeren. Ik begon met een online cursus in de programmeertaal Python, waarover ik nog uitgebreid uitleg ga geven. Naast met Python heb ik op school als onderdeel van het U-Talent programma van de 3e klas ook nog met javascript geprogrammeerd. Later heb ik ook nog HTML en CSS geleerd, maar deze taal is bijna niet wiskundig. Python heeft daarentegen veel wiskundige elementen, javascript wat minder.

Wiskunde
Wiskunde heb ik altijd het makkelijkste en leukste bètavak gevonden, ik sta er altijd hoog voor. Ik heb met veel plezier meegedaan aan verschillende wiskunde wedstrijden, zoals de kangoeroe wedstrijd, waarvoor ik in de 3e, door mijn hoge score, gevraagd werd om mee te gaan naar een internationaal wiskunde kamp in Eberswalde, vlak bij Berlijn. Het kamp duurde 8 dagen en zat vol met wiskundige activiteiten, maar ook met veel sporten, zwemmen en een dag uit naar Berlijn. Dit was een van de leukste wiskundige activiteiten die ik mijn leven gedaan heb. Wat ik wel merkte in Duitsland is dat het niveau een stuk hoger lag, dat was een bijzondere ervaring, aangezien ik voor het eerst echt veel moeite had met het begrijpen van een wiskundig concept. Tijdens het kamp werd er ook geschaakt door veel mensen, hierdoor ben ik er over na gaan denken opnieuw te beginnen met schaken, dan wel op een lager niveau. Bij het aanmelden voor het kamp gaf ik aan dat ik programmeren leuk vond, een van de organisatoren van het kamp reageerde daarop met de site: https://projecteuler.net/. Dit bleek een site te zijn die wiskunde en programmeren nog meer bij elkaar brengt; Het idee van de site is dat er een wiskundig probleem wordt gegeven en dat je dan het antwoord vindt, met hulp van een zelf geschreven programma. Dit programma mag geschreven worden in elke taal en is bij de makkelijke opdracht redelijk kort, maar kan bij de moeilijke opdrachten behoorlijk lang worden. De naam van de site komt van de bekende wiskundige Leonhard Euler, die als een van de belangrijkste wiskundige ooit wordt gezien. Toen ik was begonnen met de opdrachten had ik door hoe leuk het was, aangezien het de 2 dingen die ik het leukst vind samen brengt, wiskunde en programmeren, en ben ik nog lang doorgegaan met programmeren.

Sterrenkunde
Het lijkt alsof ik alleen wiskunde leuk vind als bèta vak, maar het tegengestelde is waar. Zo houd ik ook erg van sterrenkunde en alles wat met het heelal te maken heeft. JWGOp de basisschool heb ik mijn spreekbeurt over ons zonnestelsel gehouden, een papieren model gemaakt van de aarde en de maan en boeken gelezen over sterrenkunde. Pas toen ik wat ouder was ben ik een stuk meer bezig gegaan met sterrenkunde, door informatie op te zoeken op internet en filmpjes te kijken. Tijdens afgelopen kerstvakantie ben ik naar het sterrenkunde kamp van de JWG, een sterrenkundevereniging voor jongeren, gegaan. Hier hebben we verschillende sprekers gehoord over verschillende sterrenkundige onderwerpen. Het kamp werd gehouden in Noord-Brabant, ver van grote steden, waardoor er weinig lichtvervuiling was en we ’s nachts goed naar sterren konden kijken.

Filmpjes
In mijn vrije tijd vind ik het leuk op filmpjes te kijken over bèta-onderwerpen. Dit zijn filmpjes van vaste kanalen die regelmatig interessante filmpjes uploaden. De meeste kanalen hebben hetzelfde idee, namelijk mensen informeren, ze benadrukken ook dat dit belangrijk is. Ze maken wel andere inhoud, zo heb je kanalen die het over van alles en nog wat hebben, zoals Veritasium of Vsauce. Beiden benadrukken het belang van informatie en worden soms ook wat filosofisch. Het leuke aan dit soort kanalen is dat af en toe, om de week of om de maand, er weer een compleet nieuw onderwerp aan bod komt. Ander soort kanalen zijn kanalen die zich meer verdiepen in één thema, zoals wiskunde of sterrenkunde. Voorbeelden hiervan zijn Standupmaths en PBS Space Time. Het leuke aan dit soort kanalen is dat ze elke keer dat ze een video uploaden, je ongeveer weet wat je gaat krijgen en dat je dat onderwerp leuk vind. Het leukste kanaal vind ik wel Numberphile, omdat het over veel verschillende wiskunde gaat, op een hoog niveau, elke keer wat nieuws. Het wordt heel leuk gepresenteerd en er zijn telkens verschillende mensen die weer iets anders uitleggen.

Op school vind ik de bèta vakken erg leuk, maar ook makkelijk. In de 3e en de 4e heb ik daarom meegedaan aan het U-Talent programma van school, dit was extra en uitdagend. Ik hoop dus heel erg dat ik dit jaar en het jaar daarna weer mee kan doen met het U-Talent programma en dus ook mijn profielwerkstuk op de universiteit Utrecht kan maken.